- Get link
- X
- Other Apps
Matan hadith
وأخرجه أبو نعيم في الدلائل من طريق عباد بن عبد الصمد أتينا أنس بن مالك، فقال يا جارية هلم
المائدة نتغدى، فأنت ا٠ ثم قال هلم المنديل٠ فأتيت بمنديل وسخ٠ فقال: استجري التنور فأوقدته،
فأمر بالمنديل فطرح فيه، فخرج أبيض كأنه اللبن، فقلنا ما هذا ؟ قال هذا منديل كان يمسح به وجهه،
فإذا اتسخ صنعنا هكذا، لأن النار لا تأكل شيئا مر على وجوه الأنبياء"٠
Terjemahan
Lebih kurang berbunyi:-
Suatu hari masuk Anas ibn Malik ra. (ke rumahnya) sambil membawa sapu tangan yang telah diusapkan ke wajahnya. Dibawa lah sapu tangan tersebut, lalu dilemparkan kepada budak perempuannya seraya berkata, “Bersihkan ini!”, dan di samping budak tersebut ada api yang menyala. Kemudian, budak tersebut melemparkan sapu tangan itu ke tengah-tengah api. Setelah itu, tiba-tiba api membakar semua kotoran, lalu dengan menggunakan kayu dikeluarkan lah sapu tangan tersebut, dan ternyata sudah bersih. Dengan rasa yang masih kehairanan, budak tersebut, ia dinginkan sapu tangan itu dan kemudian ia kembalikan kepada tuannya (Anas ibn Malik). Lalu Anas bertanya kepada budak tersebut, “Apakah engkau masih merasa hairan?” Budak itu menjawab, “Ya, bagaimana aku tidak terhairan-hairan, api sudah memakan semua kain yang ada, tetapi sapu tangan tersebut tidak dimakan oleh api.” Maka Anas ibn Malik menjawab, “Sesungguhnya sapu tangan ini dahulu milik Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Beliau gunakan untuk mengusap wajahnya. Adapun api tidak akan mengenai sesuatu yang sudah pernah menyentuh wajah para Nabi.
Takhrij
HR. Abu Nua'im dalam Dalail Nubuwah, HN. as-Suyuthi dalam al-Qashasis al-Akbar, 2/134. Juga dinukilkan di dalam kitab Imta' al-Asma' oleh Ali al-Maqrizi (11/254), dari Anas bin Malik. dan ditahqiq oleh Muhammad Abdul Hamid an-Namisi, ia berkata: "tidak diketahui asal hadith ini". Az-Zahabi menaqalkan perkataan Ibnu Hajar al-Asqalani (Lisanul Mizan 7/90) di dalam Mizan al-'Itidal 4/559, *hadith ini tidak mempunyai asal dan datang dari jalan yang dusta*. Az-Zahabi menambah, dalam sanad ini terdapat perawi 'Abad bin al-Somad, dia adalah matruk, selalu meriwayatkan kisah dusta dari Anas bin Malik (Mizan al-'Itidal 2/369).
Comments
Post a Comment