- Get link
- X
- Other Apps
Tidur selepas asar menyebabkan gila?
Adapun hadits yang berlegar ditengah masyarakat sejak berzaman lagi seperti:-
مَنْ نَامَ بَعْدَ الْعَصْرِ، فَاخْتُلِسَ عَقْلُهُ، فلا يَلُومَنَّ إِلَّا نَفْسَهُ
Maksudnya: “Sesiapa yang tidur selepas Asar lalu hilang akalnya, maka janganlah dia mencela melainkan dirinya sendiri.”
Adalah hadits yang tidak boleh dijadikan hujah larangan tidur selepas asar.
Para ulama hadits terdahulu telahpun menilai dan menyemak semula kesahihan hadits ini dari segi sanad dan matannya. Antaranya adalah [Irsyad al-Hadits siri ke-227]:-
1. Imam Ibn Hibban mengatakan di dalam sanad hadits ini terdapat Khalid bin al-Qasim dan dia menyambung riwayat-riwayat yang terputus, menrafa’kan riwayat-riwayat yang mursal dan juga menyambung riwayat-riwayat yang mawquf maka TIDAK BOLEH menulis riwayatnya. [al-Majruhin, 334/1].
2. Imam Ibn al-Jauzi menghukum hadits ini sebagai TIDAK SAHIH. [al-Mawdhu’at, 252/2]
3. Imam al-Zahabi mengatakan di dalam sanad hadits ini terdapat Khalid bin al-Qasim yang dituduh berdusta. [Tartib al-Mawdhua’at, 239].
Apabila sesuatu hadits terdapat seorang perawi yang dituduh berdusta, maka secara automatik kesemua hadistnya tertolak dan hadits melalui periwatannya boleh jatuh ke tahap hadits palsu.
4. Imam al-Haithami mengatakan perawi bernama Amr bin al-Husain seorang yang matruk (ditinggalkan riwayatnya). [Majma’ al-Zawaid, 119/5].
5. Imam al-Syaukani mengatakan bahawa di dalam sanad hadits ini terdapat perawi yang berdusta. [al-Fawaid al-Majmu’ah, 216].
6. Syeikh al-Albani menilai hadits ini sebagai dhaif. [Silsilah al-Ahadith al-Dhaifah, 112/1].
Comments
Post a Comment